بیماری هاسلامتکودکانگوش

درمان عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش کودکان نوعی التهاب گوش میانی است که معمولاً توسط باکتری ایجاد می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که مایع در پشت پرده گوش جمع شود. هر کسی ممکن است به عفونت گوش مبتلا شود، اما کودکان بیشتر از بزرگسالان به آن مبتلا می شوند. از هر شش کودک، پنج کودک تا سال سوم تولد حداقل یک عفونت گوش خواهند داشت. در واقع، عفونت گوش شایع ترین دلیلی است که والدین فرزند خود را نزد پزشک می برند. نام علمی عفونت گوش اوتیت میانی (OM) است. درمان عفونت گوش در کودکان از طریق مصرف دارو و آنتی بیوتیک و گاهی بدون مصرف دارو امکان پذیر است. بستگی به میزان عفونت روش های درمان متفاوت است.

درمان عفونت گوش در کودکان

شایع ترین عفونت های گوش در نوزادان

شایع ترین عفونت های گوش در نوزادان اغلب پس از ابتلا به سرماخوردگی به وجود می آید، به طور کلی به 4 دسته تقسیم بندی می شوند که در ادامه یک به یک آن ها را برای شما شرح داده ایم:

اوتیت حاد خارجی: اوتیت حاد خارجی با نام گوش شناگر نیز شناخته می شود. به عفونت مجرای گوش خارجی، اوتیت حاد خارجی گفته می شود.

اوتیت گوش میانی: عفونت در گوش میانی این امکان را میسر می کند تا در قسمت پشت پرده گوش، التهاب و مایعات ایجاد شود. بعضی از وقت ها، مجرای باریکی که گوش میانی را به قسمت پشت بینی وصل می نماید، به نام لوله استاش، متورم می شود.

اوتیت مدیا با افیوژن: این نوع عفونت زمانی ایجاد می شود که مایعات در گوش میانی جمع می شوند. اما لازم به ذکر است که این عفونت با خود درد و یا تب را به همراه نخواهد داشت.

اوتیت مدیای حاد: این عفونت به دلیل تجمع مایعات در گوش میانی ایجاد می شود. به طور معمول این عفونت به دلیل عفونت باکتریایی می باشد.

علائم و نشانه های عفونت گوش

علائم و نشانه ها می توانند به شما در زمان درمان به وقت عفونت گوش کمک کنند. توجه داشته باشید که در صورت بروز هر گونه از این علائم و نشانه ها، باید هر چه سریع تر کودک و یا نوزاد خود را نزد یک متخصص ببرید.

  • استفراغ
  • اسهال
  • در زمان خوابیدن مشکل دارد.
  • گریه بیش از اندازه بالخص در زمان خوابیدن
  • بوی ناخوشایند از گوش
  • تب
  • سر درد
  • کم شنوایی
  • مایع زرد رنگ و یا سفید رنگ از گوش خارج می شود.

درمان عفونت گوش در کودکان

تنها درمانی که مایع گوش میانی را تضمین می‌کند، انتظار مراقبه است. اگر کودک شما با این بیماری تشخیص داده شود، پزشک اطفال کودک شما را در سه تا شش ماه مجددا معاینه می کند تا مطمئن شود مایع ناپدید شده است.

اگر درمان بیش از چهار ماه طول بکشد و علائم کم شنوایی مداوم مشهود باشد، پزشک ممکن است به کودک شما توصیه کند که لوله‌هایی را در گوش کار بگذارد تا عفونت تخلیه شود.

برخی از کودکان ممکن است زودتر از سایرین نیاز به ارزیابی رشد شنوایی، گفتار و زبان داشته باشند. اینها شامل کودکانی است که قبلاً به دلیل یک بیماری نامرتبط در معرض خطر تأخیر یا مشکلات رشدی هستند. در مورد این کودکان مداخله زودتر ممکن است مناسب باشد.

دارو درمانی عفونت گوش در کودکان

بسیاری از پزشکان آنتی بیوتیکی مانند آموکسی سیلین را برای درمان تجویز می کنند که توصیه می شود بیش از هفت تا 10 روز مصرف شود. پزشک شما همچنین ممکن است داروهای بدون نسخه  ضد درد مانند استامینوفن ، ایبوپروفن یا قطره های گوش را برای کمک به تب و درد گوش شما تجویز کند. پزشکان همیشه آنتی بیوتیک تجویز نمی کنند. و تجویز آن بستگی به میزان عفونت دارد. در بیشتر مواقع بدن به طور طبیعی عفونت را بعد از چند روز از بین می برد. و نیاز به هیچ دارویی نیست.

درمان های خانگی و کاملا طبیعی عفونت گوش کودکان

متخصصین به طور معمول به مادران توصیه می کنند که 2 تا 3 روز مراقبت های لازم را از کودک داشته باشند. در این صورت سیستم ایمنی بدن کودک بدون نیاز به هیچ یک از آنتی بیوتیک ها می تواند عفونت را درمان کند. از جمله این راهکار ها برای درمان عفونت گوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمپرس آب گرم: نگه داشتن کمپرس گرم بر روی گوش کودک، امکان دارد که به کاهش درد کمک نماید.

دارو های بدون نسخه: در نوزادانی که بیش تر از 6 ماه سن دارند، متخصصین توصیه می کنند که برای کاهش درد و یا تب کودک از استامینوفن استفاده کنند. به شما توصیه می کنیم که پیش از دادن هر نوع دارویی به نوزادان زیر 3 ماه، حتما با یک متخصص مشورت کنید.

مایعات: دادن مایعات فراوان به کودک، به بلع کمک کرده و عمل بلع می تواند باعث تخلیه گوش میانی و تسکین فشار دردناک شود.

درمان عفونت گوش در کودکان چند روز طول می کشد؟

اغلب چند روز پس از شروع درمان کودک احساس بهتری دارد و قرمزی و فشار گوش از بین می رود. اما اگر بعد از گذشت چند روز کودک شما هنوز کلافه است باید به پزشک مراجعه کنید تا نوع آنتی بیوتیک عوض شود. شاید این بیماری نشانه ی آلرژی در کودک باشد.

منبع : https://www.health.harvard.edu/child-and-teen-health/new-guidelines-for-treating-ear-infections

مقاله پیشنهادی:علل دل درد در کودکان
اگر این مقاله برای شما مفید بود امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا